söndag 29 december 2013

Ut med det gamla och in med nytt . . .

Hej!

Idag fick det bli en liten rensning i kylskåpet! 
In med lite fräsch nyårsmat istället.

Vi ska ha några vänner här nyår
och jag har planerat menyn n ä s t a n färdigt
bara efterrätten kvar.

Har ni några tips på efterrätt? 




Tar tacksamt emot tips om hur man gör en
header också....ville förändra lite och tog bort
den gamla för att ersätta den . . .MEN nu får
jag inte dit en ny??

Satt många timmar vid datorn men fick inte till
det . . .

Grrr, nära att slänga datorn i väggen 
men kom på att det kanske var dumt !

psst, lite plugg vid datorn blev det också!

Ha de gott

Marie









1 kommentar:

  1. Men HEEEEJ! Så kul att du letar dig tillbaka=))
    Har funderat på hur du har det!

    Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig lite.
    1. Header gör jag i ett gratisprogram som heter Picasa, Där är det jätte-enkelt att göra collage eller header.
    Ladda ner programmet, lägg dom bilder du vill ha i headern i en vanlig mapp.
    I Picasa så kommer då den mappen upp med det namn du döpt den till.
    När du går in i mappen i picasa så kan du välja en ruta som heter "skapa fotocollage"
    Rutan finns i listen ovanför mappen.(Bredvid en play-knapp)
    När du klickar på knappen så får du upp en ruta där du kan lägga till bilder, göra en kant, välja färg på kanten m.m
    Där ändrar du också om du vill ha stående eller liggande (liggande om det är header)
    När du bestämt dig för hur du vill ha det så trycker du på skapa collage.
    Sen väljer du knappen exportera, där kommer det upp en ruta som heter "Exportera till mapp" där kan du välja storlek på collaget.
    Jag brukar dra reglaget till 800 när det gäller header. Jag brukar även lägga till text på collaget och när jag sen lägger in det på bloggen så väljer jag "istället för rubrik och beskrivning" Sen är det klart!

    2. Färgerna fixar du i layouten. Gå in på utforma, välj mall, sen avancerat. Där kan du välja färger och samtidigt se hur det kommer att se ut i bloggen. Det viktiga här är att inte spara om du inte är nöjd=))
    Jag har mallen enkel, det jag har gjort är att jag tagit bort all färg och sen valt svart, vitt och grått.

    Hojta till om det känns krångligt=))

    Kram till dig //Hannis

    SvaraRadera

Tack för att du tog dej tid! Det är så kul att läsa din rara kommentar.